PRO RODIČE

V této části naší webové prezentace bychom rádi uvedli všechny praktické informace, které se budou hodit rodičům i dětem před i po nástupu do naší mateřské školky. Naleznete zde například velice nápomocný seznam věcí, které by každé dítě mělo mít ve školce při ruce. Pro zvědavce zde rovněž uvádíme přibližnou každodenní náplň výuky. Snadněji si tak představíte, co v kterou chvíli Vaše dítko provádí. Prosíme Vás, abyste této části věnovali náležitou pozornost. Pakliže tak učiníte, můžete si být jisti, že nástup do naší mateřské školky proběhne bez komplikací a Vaše dítě se tu po celý čas bude cítit skvěle.

Co děti potřebují

Připravujete své dítě na první den ve školce? V tom případě si prosím přečtěte informace o tom, jakými věcmi je vhodné budoucího předškoláka vybavit. Nic už pak nebude stát v cestě tomu, aby si Vaše dítě pobyt u nás náramně užilo.

Organizace dne

Snažíme se vytvářet podmínky pro svobodný rozvoj každého jednotlivce, respektujeme jeho individualitu, podporujeme tvůrčí iniciativu. Zajímá-li Vás, co Váš syn či dcera budou ve školce celé dny provádět, pročtěte si harmonogram, podle kterého vedeme v naší mateřské škole každodenní výuku.

Co děti potřebují

Aby se dětem v naší mateřské škole co nejvíce líbilo, je nutné, abyste je z domova vybavili následujícími věcmi:

Prosíme, aby mělo vaše dítě všechny věci označené. Předejdete případné ztrátě či záměně.

  • Přezůvky, nejlépe papuče s gumou a pevnou patou, pantofle nebo krosky jsou nevhodné
  • Náhradní spodní prádlo, ponožky, tričko - pro případ ušpinění nebo pomočení (i starší děti se mohou polít). Tyto věci prosím dejte do kapsáře nebo menší tašky, kterou zavěsíte v přihrádce dítěte.
  • Pohodlné oblečení do třídy - tričko s dlouhým nebo krátkým rukávem, tepláky, legíny nebo sukýnka ( prosím né džíny nebo podobné oblečení s páskem, která komplikuje převlékání)
  • Oblečení na pobyt venku - jiné oblečení, než má dítě určené do třídy a které si může případně ušpinit. Zejména při pobytu na zahradě, která se využívá během celého školního roku (s ohledem na počasí) v každém ročním období. V letním období je důležitá pokrývka hlavy. Je vhodné mít náhradní oblečení a obutí.
  • Pyžamo
  • Papírové kapesníčky (nejlépe v krabici)     

Organizace dne

V průběhu dne se vystřídají různé aktivity. Ty se snažíme zařazovat vyváženě tak, aby se děti plně soustředily na každou z nich. Jednotlivé části programu se běžně přizpůsobují ročnímu období, aktuálnímu počasí, nadcházejícím svátkům (Vánoce, Velikonoce) a podobně. Výjimkou také nejsou půldenní či celodenní výlety do přírody, zájmových center, divadel či podobné události. O těchto výletech budou rodiče informováni vždy v dostatečném předstihu.

Následující harmonogram Vám dobře nastíní, jak vypadá obyčejný den  u nás. Časně ráno k nám začínají přicházet první rodiče s dětmi. První příchozí většinou ponecháváme sloučené v jedné třídě. Tento čas je věnován spontánním hrám. Později, když dětí přibude, každé z nich se přestěhuje do své vlastní třídy. Dopoledne zahrnuje svačinu a pohybové aktivity spojené se vzdělávací činností. Vždy, když počasí dovolí, trávíme část dopoledne pobytem venku. Poté následuje oběd, po němž první děti odcházejí domů. Ty, které zůstávají, čeká odpolední spánek.          Po odpočinku následuje svačinka, volné hraní či kolektivní hry.                K pozdnímu odpoledni se rozloučíme s posledními dětmi a tím je náš den u konce.

Organizace dne je uvedena v provozních řádech jednotlivých pracovišť, a to přibližně takto:

6.00 - 8.45 vzdělávací činnost, hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity 

8.45 - 9.05 přesnídávka                                        

9.05 - 9.40 vzdělávací činnost a pohybové aktivity                                

9.40 - 11.40 pobyt venku, vzdělávací činnost, pohybové aktivity          

11.40 - 12.15 oběd                                                    

12.15 - 14.15 odpočinek a klidové činnosti              

14.15 - 14.30 svačina                                                

14.30 - 16.00 vzdělávací činnost, hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity možný pobyt na zahradě

Časové údaje jsou orientační, v průběhu dne je možno přizpůsobit organizaci činností dětí jejich potřebám, věkovému složení třídy              a aktuální situaci. Zachovány zůstávají vždy přiměřené intervaly mezi jídly a dostatečný pobyt venku.

Co by mělo umět dítě při nástupu do MŠ 

Alespoň částečně se svlékat a oblékat

Ve většině státních školek jsou děti spojené do jednoho oddělení, tedy jsou spolu děti ve věku 3 až 6 let. Na procházku se chodí každý den, kromě dnů s extrémními teplotami a dnů s velmi nepříznivými podmínkami. Což znamená téměř každý den obléknout cca 25 dětí. Každý rodič ví, jak náročné je obléci jedno dítě při zimních měsících, kdy je nutno dát spodní košilku, triko, punčošky (pro děti katastrofa) a další vrstvy konče zimní čepicí, šálou, rukavicemi (velmi oblíbené jsou prstové, do kterých se neumějí obléci ani s pomocí). Proto je velmi důležité, aby i tříleté dítě umělo alespoň základy samo. Bývá pravidlem, že starší děti pomáhají mladším, ale nelze, aby musela paní učitelka s dalším personálem oblékat 25 dětí. Děti, co by byly oblékány jako první, by čekaly dalších 20 minut v zimních kombinézách a upocené by šly ven. Žádný rodič by s takovým postupem nesouhlasil. Zouvání bot, zapínání knoflíků, zavazování tkaniček není nutné umět, vždy dělá dospělý. U předškoláků se pomáhá s učením zavazování, ale též nemusí umět.

Sedět po dobu jídla u stolečku, používat lžíci                a pít z hrnečku nebo ze skleničky

Stolečky ve školkách jsou skládány například tak, že sedí stoleček malinkých dětí, prostředňáčci a zvlášť předškoláci. U oběda má dítě nalitou polévku u stolu, odnáší prázdný talíř. Pro hlavní jídlo si většinou chodí sami. Každé dítě musí po dobu oběda sedět na svém místě, které má stále stejné, tak jako ve škole. Je důležité, aby už doma před nástupem dítěte do MŠ zvládlo po dobu oběda sedět na místě a nepobíhat po místnosti. Dítě musí umět samo držet lžíci a samo se najíst. Z technických důvodů by to prostě nebylo možné nakrmit 25 dětí. Maličké děti mají přiměřené porce. V případě, že dítě nechce jíst, není nuceno. Knedlíky i maso mají nakrájené na malé kousky. Dítě se musí umět samo napít z hrnečku. Nelze podávat dětem pití z lahviček. Tříleté dítě by to mělo zvládnout bez problémů.

Používat toaletu

Z hygienických důvodů nelze dítě s plenkami přijmout. Dítě musí umět samo rozpoznat, kdy potřebuje jít na WC, samo se umět svléci. U malých dětí utírají zadeček zaměstnanci školky. Rodič nemusí mít obavy, že by mu dítě přišlo s opruzeninami. Hygiena je ve školce velmi důležitá, proto se na ní klade velký důraz. Samozřejmě není vůbec žádná výjimka, když se tříleté dítě v MŠ počůrá. Má na to ještě nárok.

Umývat si ruce a utírat se do ručníku

Dítě by mělo být navyklé umývat si ruce nejen po použití toalety, ale i před jídlem a po jídle.

Setrvat s činností 5 až 10 minut

V mateřských školách si děti pouze nehrají, ale s paní učitelkou i zpívají, zkoušejí divadélka na besídky, či malují a vyrábějí. Proto je nutné, aby i malé dítě umělo alespoň pět minut u nějaké věci setrvat. Není dobré zase pro starší děti, aby je neustále ve všem malé děti rušily, omezovaly apod. Proto dítě musí mít alespoň základy výchovy. Být pokud možno poslušné. Dítě nesmí úmyslně ubližovat ostatním dětem, úmyslně ničit hračky apod. Musí reagovat na pokyny paní učitelky.

Chodit po schodech s přidržováním se zábradlí

Dítě by mělo umět chodit po schodech, nemůže se vozit v kočárku či dokonce nechodit vůbec. Což by byl už extrémní případ.

Snažit se uklízet hračky

Dítě by mělo znát alespoň trochu pojem uklidit si pokojíček. Většina malých dětí to pochopí velmi brzy při sledování ostatních dětí. Samozřejmě paní učitelka pomáhá.

Být zvyklé na to, že maminka se vzdálí a zase se vrátí

Některé děti pobrekávají, ale je to zcela normální. Rodič odejde a dítě je bez breku a celý den se krásně zapojuje do kolektivu. Dítě po určité době pochopí a zvykne si na to, že tráví čas v mateřské škole.

Reagovat na pokyn - přijít, podat, počkat, sednout si

I malé dítě musí mít nějakou autoritu a mít respekt k dospělému člověku. Je více než nutné, aby dítě bylo poslušné, aby při procházce při pokynu stůj vědělo, co to znamená atd. 

Pozdravit, požádat, poděkovat

Při příchodu do třídy dítě zdraví paní učitelku. Totéž při odchodu domů. Dítě se ve školce učí slušnému chování, při pomoci se učí poděkovat, učí se o něco slušně poprosit. Rodič by neměl s tříletým dítětem mluvit jak s miminkem, měl by mu být oporou, ale ne otrokem. I takhle malé děti se o sebe ve školce starají samy.

A co dělat, když se dítě nenaučí vše včas?

Možná se vám zdá, že září je ještě daleko, ale na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že dítě se potřebné dovednosti nenaučí hned. Určitě mnohé z nich již naprosto bez problémů zvládá, ale některé si asi ještě bude muset osvojit či upevnit. A čím dříve začnete vše dolaďovat, tím bude Vaše dítě ve větší pohodě, až začne navštěvovat školičku.

A pokud se Váš potomek nestačí něco naučit, anebo mu to prostě nepůjde tak, jak byste si představovali? Určitě se tím nějak nestresujte a netlačte na něj, ale v úsilí a pravidelnosti při zvládání potřebných dovedností a návyků nepolevujte a dítěti neulevujte. Pravidelností a postupem doby se to určitě naučí.

Důležité je, aby se dítě pokud možno do mateřské školy těšilo a nemělo jí hned od počátku spojenou s tím, že je nešika a že když se něco úplně nezvládá, tak ho tam nebudou chtít.

Jak by rodiče měli motivovat dítě před vstupem        do MŠ?

Povídejte si s dítětem, jaké to v mateřské škole bude, co příjemné bude prožívat společně s dětmi a paní učitelkou, kolik nových kamarádů si najde, co vše se naučí apod. Využijte dne otevřených dveří a akcí mateřské školy pro veřejnost, seznamte dítě s novým prostředím, s učitelkami, s průběhem dne v MŠ. Je potřebné poskytnout dítěti dostatek informací, aby se zbytečně neobávalo neznámého. O školce doma mluvte hezky. "Nestrašte" své dítě mateřskou školou ! Rozhodně by nemělo zaznívat "No počkej, ve školce, tam budeš muset...jak to nebudeš umět, děti se Ti ve školce budou smát..." Dítě by vnímalo mateřskou školu negativně, vytvářelo si zbytečnou bariéru.

Naopak usnadníte Vašemu dítěti adaptační období, když budete společně radostně očekávat nástup dítěte do školky. Těšte se s ním a nechte si vyprávět, co vše se mu líbí a co vše z toho bude také ve školce. Ujistěte dítě, že do školky bude chodit, aby mělo nové kamarády, s nimi si hrálo spoustu zajímavých her, aby si pohrálo s jinými hračkami než má doma ... Ujistěte dítě, že ve školce není "odloženo", ale že víte, že mu ve školce bude (až si zvykne) dobře a bude tam rádo.         

Vstup do MŠ

První den v MŠ

Je velkou událostí nejen pro dítě, ale také pro jeho rodiče. Dítě se pochopitelně obává neznámého prostředí a lidí, proto rozhodně nedávejte najevo žádnou nejistotu dlouhým loučením, jelikož dítě okamžitě vycítí vaše rozpoložení a reaguje na něj - nejčastěji pláčem. Dítě ujistěte o vašem brzkém návratu, můžete mu dát s sebou oblíbenou hračku, aby zde mělo něco důvěrně známého z domova. Rozlučte se s dítětem a ostatní už nechejte na pedagogickém personálu, který ví, jak s novým dítětem pracovat! Věřte, že pláč netrvá dlouho a rodiče jsou mnohdy udiveni, když dítě nechce z MŠ domů. Pokud máte možnost, vždy je lépe dobu strávenou v MŠ postupně prodlužovat, to znamená - nejdříve brát děti domů po obědě, po nějakém čase prodloužit pobyt i na spaní. Takto si děti lépe zvykají a postupně pochopí a osvojí si režim dne v MŠ. Pro svůj klid si můžete do školy kdykoli zatelefonovat a na své dítě se informovat. Našim cílem je bezproblémový přechod dítěte z rodinného prostředí do kolektivu.

Stravování a pitný režim v MŠ

Rodiče se mnohdy obávají stravování dítěte v MŠ. V denním programu dětí je čas na jídlo neměnnou a důležitou součástí pobytu. Skladba jídla odpovídá zásadám zdravé výživy, je pestrá a přizpůsobená věku dítěte. Děti do jídla nenutíme, ale snažíme se je vhodně motivovat k tomu, aby neznámá jídla alespoň ochutnaly. Každé dítě jí svým tempem. Je dobře, když se dítě umí najíst lžičkou samo, ale v případě nutnosti děti dokrmíme. Děti si mohou své oblíbené jídlo také přidat. Pitný režim je dodržován rovněž po celý den, děti se mohou napít podle libosti, mají k dispozici čaj a vodu.

Oblékání dítěte při pobytu v MŠ

Ve třídě je převážně teplo, takže u chlapců stačí ponožky, tepláčky a tričko, u děvčátek je možná též zástěrka nebo sukýnka. Děti se během pobytu v MŠ hýbou, hrají si a cvičí, takže je nevhodné dávat jim oblečení z tuhých a nepoddajných materiálů (např. rifle), příliš teplé oblečení a obuv s volnou patou. Nejlepší jsou klasické papučky s pevnou patou. Dítě bude rovněž spokojenější a sebevědomější, když nebude muset při oblékání překonávat úskalí různých zapínání, knoflíčků apod. Děti by měli mít ve skříňce nachystáno také oblečení na pobyt venku.
Při výběru oblečení na pobytu venku bereme ohled na roční období a aktuální stav počasí! Osvědčila se nám metoda tzv. "vrstvení", to znamená je lépe mít co sundat, než nemít co na sebe. Na vycházky nechodíme na módní přehlídku, často si hrajeme na zahradě, chodíme do přírody, takže je potřeba brát v úvahu, že se děti mohou umazat a přizpůsobit tomu stav oblečení a obutí, než dítě nesmyslně hubovat. Ušpiněné oblečení na zahradu nemusíte dítku každý den měnit.
Je nutné, aby dítě mělo ve své skříňce veškeré náhradní oblečení včetně prádla, pro případ, když se umaže, polije, pomočí apod. Nejlépe je mít takto připravené oblečení stabilně v tašce a podle potřeby ji doplňovat. Děti také málokdy své oblečení poznají, takže je třeba, aby měly všechno oblečení označeno svou značkou, případně jménem. Stačí značka fixem na textil, aby i v případě nálezu, bylo zřejmé, komu daná část oděvu patří. Dítě by mělo zvládat základy tzv. sebeobslužných činností, ale je samozřejmostí, že dětem s oblékáním pomáháme. Prosíme vás o to, abyste i vy dali dětem čas a s oblékáním na ně nespěchali, jak to vídáme často v šatnách. Raději své dítě povzbuzujte a učte je oblékat samostatně ...
A nakonec jedna dobře míněná rada - nikdo nemůže s jistotou odhadnout, jak se bude počasí během dne vyvíjet. Nenařizujte, prosím, striktně dětem, jaké oblečení si mají vzít na sebe! Děti nejsou schopny posoudit, jestli je váš výběr oblečení adekvátní aktuálnímu stavu počasí a trvají na tom, co dostaly nakázáno od rodičů. Nechejte, prosím, oblékání dětí na nás. Jinak se totiž děti oblékají na zahradu a výlety do přírody a jiné oblečení volíme na vycházku
do města, divadla atd. Věřte, že se o děti postaráme a oblékneme je tak, aby byly v pořádku a spokojené.

Pobyt venku

Pobyt dětí předškolního věku venku v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v provozovnách pro výchovu a vzdělávání je upraven v § 21 odst. 2 vyhlášky č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb. Trvá zpravidla 2 hodiny denně v dopoledních hodinách, odpoledne se řídí délkou pobytu dětí v zařízení. Pobyt venku lze přiměřeně zkrátit nebo zcela vynechat pouze při mimořádně nepříznivých klimatických podmínkách.
Za nepříznivé klimatické podmínky lze označit smogovou situaci, silný vítr, déšť, hustou mlhu, husté sněžení, teplotu vzduchu pod - 10°C (pod - 5°C při větru) a kombinaci uvedených situací.

Nemocné dítě

Na závěr se musíme dotknout nepříliš oblíbeného tématu - nemoci. Pro každého rodiče je to nepříjemné a obtížné období. V praxi se často setkáváme s tím, že rodiče ve snaze vrátit se rychle do pracovního procesu, dávají do kolektivu nedoléčené děti. Bohužel - je to zpravidla k jejich škodě, oslabený organismus nezvládne nápor bacilů a dítě je pak nemocné opakovaně. I obyčejná rýma je silně nakažlivé onemocnění a v kolektivu dětí se šíří jako lavina! Rovněž tak záněty spojivek, průjmová onemocnění, kašel. Buďte, prosím, ohleduplní, a pokuste se najít pro své dítě jiný zdroj hlídání! Školní řád zakazuje vodit nemocné dítě do kolektivu MŠ, učitelky provádějí každý den ranní filtr dětí a pokud rodič opakovaně dovede do MŠ dítě nemocné, budeme chtít potvrzení lékaře, že dítě smí do kolektivu. V případě náhlého onemocnění nemějte obavy, paní učitelky vám budou volat na kontaktní telefon. 

Co do MŠ nepatří:

- žvýkačky
- cucavé tvrdé bonbóny
- řetízky na krk (nebezpečí úrazu)
- hračky, které by se mohly rozbít nebo zranit dítě

Věříme, že jsme alespoň částečně odpověděli           na nejčastější dotazy rodičů týkající se nástupu dítěte do MŠ. Naším hlavním cílem je spokojenost dítěte a jeho bezproblémové začlenění do kolektivu MŠ.

V případě dalších dotazů jsme kdykoliv k dispozici na telefonu nebo e-mailu a rádi vaše dotazy zodpovíme.

© 2022 Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky